Bohusracet

Bohusracet är närmast en komplett kappsegling. Den innehåller det mesta, en del inomskärssegling, lite havskör och mycket kustnära. Bansträckningen är genial, inomskärs och kustnära sker i dagsljus och enda nattseglingen är till havs. På trettio timmar avverkar man en normal semestervecka.

För två år sedan fick jag möjlighet att låna en båt, en Smaragd, av en god vän och premiärsegla Bohusracet som jag länge varit sugen på. Det blev en fantastisk upplevelse och gick dessutom över förväntan, Jonas och jag slutade tvåa i vår klass efter Hansson 31:an Frökna, och nia totalt. I år fick vi chansen igen. Ägaren till Smaragden kappseglar inte och den har originalutrustning från tidigt sjuttiotal men botten är slät och seglen fräscha. Det räcker.

Vi startade uselt. Bäst kom Hansson 31:an iväg. De totalvann förra året. Den andra Smaragden kom också iväg fint, jobbigt. Men vi gjorde en bra rundning vid Stången och fick häng på de främsta båtarna. Kryss söderut, när vi närmade oss Svanesund hade vi bara Hansson och Smaragden före oss med Smaragden i täten. Vinden ökade, Hansson fick problem och vi passerade dem, men den andra Smaragden höll undan. Gjorde inget, vi känner skepparen och fint med Smaragderna i topp.

Efter Brattön ökade vinden rejält. Den andra Smaragden tog ner storen. Vi trodde de tappat fallet men det visade sig att de tog ned för att skona storen som de lånat. Vi tuffade på och var snart förbi. När vi passerade familjens sommarställe längst ut på Hakenäset ökade vinden ytterligare. Fram till Marstrandsfjorden var byarna uppemot 20 m/s, vissa påstår ännu mer. Vi bestämde ändå att behålla fullt ställ, styr man rätt tål Smaragden mycket. De flesta vi passerade hade revat eller tagit ner storen.

Ut på Marstrandsfjorden styrde vi upp mot Skallen för sjölä. Passerade bland annat kustkryssaren Gillan, en fin syn och de gick riktigt bra. När vi närmade oss Hätteberget försvann fyren tidvis i regnet men vi hann se att det var en båt som rundade några minuter före oss. Ledarbåten.

Läns norrut. Det blåste fortfarande tvåsiffrigt så vi avvaktade med att sätta spinnaker. Vi hade bestämt att segla konservativt och följa rhumbline då vi förra gången skar ut alldeles för långt ut mot havet. En Cumulus skar in mot land. Det var vi och Ledarbåten, som vi inte lyckades ta in på. Efter ett par timmar närmade sig en spinnaker, trötta hade vi inte märkt att vinden avtagit såpass mycket att det var dags. Upp med spinnen men spinnakern bakom närmade sig ändå. En Albin Alpha! Den låg sedan som ett frimärke bakom oss fram till en bra bit efter Fjällbacka, ibland bara några båtlängder bakom, ibland några hundra meter. Ledarbåten höll avståndet.

Första bilden, vinden tillät ingen fotografering innan. Alphan en bit bakom.

En första skymt av solen innan den gick ned

Sublimt vid rundningen av Valön klockan tre på morgonen i världens vackraste skärgård. Svagt morgonljus och stilla porl kring fören. Sen börja jobba igen.

Insegling mot Fjällbacka. Spinnakergång genom den vackraste av skärgårdar i gryningen

När vi lämnade Fjällbacka skärgård såg vi en vit spinnaker en bit bak. Den hade skymtat tidigare under natten och verkade nu närma sig, och när vi kom ut på Kosterfjorden gick den nära Koster, kom ikapp och gick förbi. Hansson 31:an. Nu såg vi även efter tolv timmars jakt vilken Ledarbåten var: Omega 30:an Lova med Caspersson. Favorit i repris, samma båt som rundade som etta just före oss vid Hätteberget för två år sedan.

In mot Strömstad, Omegan först, sedan Hansson, vi och Alphan. Omegan fick problem med att bära spinn i den byiga vinden så vi satte fock och rev spinn i exakt rätt tid. Drog ifrån Alphan och in på Omegan men vid Furholmen gick Hansson förbi Omegan och rann iväg med en jäkla fart mot Tresteinerna. Sträck ut, inget spinnläge. Vid rundning hade Hansson ryckt och var sju åtta minuter före oss. Nu väntade en lång kryss och förhoppningsvis upphämtning. Den sydliga vinden var starkare än prognosen, Smaragdväder.

Omegan passerades på långa bogen in mot Strömstad. Hansson höll undan. Vi mötte alltfler konkurrenter, Anders Dahlsjös Dominant 105 kändes oroväckande nära. Plus en till som vi inte såg vilken den var. Det visade sig sedan vara totalsegraren. Strategin var att gå in mot fastlandet och söka sjö-och strömlä, ända till Smögen. Hansson valde återigen att gå på Kostersidan. Rafflande, vem hade valt bäst sida? När de till slut bytte sida efter Koster låg vi före. Först av alla!

Kryss söderut in i Fjällbacka skärgård

Nu gällde det att hålla undan för det fanns många bakom som jagade. Hansson tog rygg på oss. Slog vi slog de. Slank vi in mellan några öar följde de efter. Förmodar att de ville säkra sin position, båten mäter något lägre i SRS än Smaragden. Men vi drog sakta ifrån. Efter Ulsholmen närmade sig Dominat 105:an oroväckande snabbt. De hade valt att gå farleden genom Fjällbacka skärgård vilket visade sig lönsamt. Vi gick ett spår längre ut. Men även 105:an la sig i vårt kölvatten och följde oss ända in mot mål. Alltfler segel dök upp bakom oss, stora, hungriga båtar. Mot slutet kom ett västvrid som gjorde att vi sträckte sista biten mot Smögen men det gynnade båtarna bakom oss ännu mer. Vi höll ändå undan och ut på havet kom en stor Pantaeniusrib med applåderande och fotograferande folk ombord, som följde oss ända in i mål. Gick i mål som första båt kl 18:22. Ännu fler applåder från land. Mäktigt, inte många gånger man fått ett sådant mottagande i kappseglingssammanhang.

© Pantaenius

Vi slutade som segrare i klass 2 med Hansson 31:an på andra plats. Ombytta roller från 2010. Sammanlagt blev vi 14:e båt, med FC 10:an med L-B Gustafsson och Pelle Lindell som totalsegrare. Före oss var även Omega 30:an och Albin Alphan, och Dominant 105:an, de välseglade båtar vi haft kontakt med efter Hätteberget. Vi är glada. Alla resultat här.

Tack till SSVÄ, Pantaenius och alla andra sponsorer för ett topparrangemang.

6 Responses to Bohusracet

1. Grattis! Snyggt seglat. Nästa år är vi med igen!

• Tack! Får se om vi har tillgång till båt då, PBR är ett race man vill återvända till. Och grattis till god placering i Ångpanneracet!

2. Bra skrivet, vi undrade länge vad det var för båt framför oss som aldrig tycktes komma närmare? Fint att ta line honors!

AD

3. Trevligt reportage. 2013 är vi med på linjen igen!
    Faurby424Alinde

4. Trevligt att ni delar med ar av eran segling på nätet.
    Vi gjorde allt för att hänga med er på undanvinden och jag tror vi hade samma taktik att söka sjölä. Vår erfarnehet är att vi håller samma fart som Smaragederpå undanvind. Vid Fjäälbacka hade vi funderingar på att gena genom skärgården och när vi såg ert vägval följde vi efer. Vi tjänade nog en del på vägvalet.
    Häsningar Ulf Alpha Swe 17

5. Arild Heldal

Hei fin reportasje og gratulerer med fin seiling. Takk for en fin fight vi hadde og ¨håper vi treffes neste år. Vi kan gi dere enda hardere konkurranse da. Hilsen
    NOR 10455 Frøkna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>